Jaroslav Rumpli: Kruhy v obilí – Krátke dejiny death metalu

05.02.2015 20:40

Pred pár rokmi som mal v rukách knihu V znamení hovna od nejakého Rumpliho. Chcel som si ju kúpiť. Mala však smolu. Na svojom začiatku mala citát od Charlesa Bukowskeho. A to ma nasmerovalo na Najkrajšiu ženu v meste, ktorá ležala hneď vedľa...

Prečítal som si autorovu prvotinu Svet je trest, ktorá ma však nijak extra nezaujala. Následne ma dosť iritovalo, že sa o V znamení hovna hovorilo v súvislosti s Anasoft litera. Nikto knihu poriadne nerozoberal, nerecenzoval, všetci len tárali o tom, že bola nominovaná na literárnu cenu a že ma škandalózny názov. Skrátka som neveril, že tá kniha bude naozaj dobrá.

Na jednej literárnej súťaži mi člen poroty povedal, že Rumpliho tretia kniha Kruhy v obilí je fakt dobrá a že ju všetkým odporúča. Kvalitné, ale ťažké čítanie. Tak som sa do toho s obavami pustil.

Došľaka! Kruhy v obilí – Krátke dejiny death metalu nie sú ťažkým čítaním. Je to skvelé čítanie.

Ťažké čítanie znamená (aspoň pre mňa) zlé čítanie. Také, kde je veľa strán, priveľa opisov, slabá gradácia... Rumpli však píše výborne. Neservíruje nám lineárny dej, ale skáče z jedného momentu na druhý, trochu (možno aj trochu viac) v štýle Palahniukovych Neviditelných nestvůr... Aj keď je kniha občas podozrivo podobná svojmu americkému „predobrazu“, z každej stránky Kruhov srší umenie a radosť z rozprávania príbehov.

Okrem hlavného príbehu o dvojičkách, vražde a súdnom procese sa dozvieme čo to aj o transplantáciách či žonglovaní. A o pravde. Kruh v obilí je vlastne kniha o pravde. Okrem vlastnej interpretácie nám však ponúka aj možnosť na zamyslenie.

Jaroslav Rumpli napísal knihu, ktorá je napísaná skvelou formou, ale súčasne (čo väčšinou chýba našej mainstreamovej literatúre) má aj dramatický príbeh. Tým nemyslím sociálne rozbory spoločnosti či vnútorné prežívanie hrdinov. Myslím PRÍBEH. Plnokrvný, napínavý, živočíšny.

Nepatrím k tým, čo kydajú na bestsellery typu Matkina či Heribana, ale Rumpli je skrátka skutočná literatúra.

Hodnotenie: 90%

Jaroslav Rumpli: Kruhy v obilí - Krátke dejiny death metalu
Vydavateľ: Slovart
Redakcia: Jaroslav Hochel, Mária Štefánková
Počet strán: 448
Rok vydania: 2010

Diskusná téma: Jaroslav Rumpli: Kruhy v obilí – Krátke dejiny death metalu

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok