Najlepšie SF filmy roka 2015

28.01.2016 11:54
Ako každý rok aj teraz som sa obzrel za uplynulou filmovou sezónou. A síce som opäť nemohol ísť na koncoročné ťaháky, dovolím si napísať o tých, ktoré určite stáli za to, a ak ste ich nevideli, určite by ste na ne nemali zabudnúť. 
 
Čo sa týka Star Wars a Marťana, je vlastne jedno či som ich videl. Raz ich určite budem vidieť ako asi väčšina SF fanúšikov. Sú skrátka povinné a je jedno nakoľko sa vlastne vydarili.
 
Ak by vás to zaujímalo, tak toto je môj komentár ku knižnému Marťanovi na Legii: 
Trochu sklamanie. Minimálne sto strán by som vedel vyškrtnúť na fleku. Spočiatku je celkom sranda počítať objem moču, obsah kyslíka, rýchlosť rastu baktérií… a ako ukážka, že hlavnému hrdinovi to myslí, by mi stačilo pár úvodných kapitol, alebo roztrúsiť po knihe niekoľko rôznych logických prepočtov… Ale aby všetci – vrátane chlapíkov v NASA vysvetľovali kolegom (teda čitateľom) ako matematicky dospeli k tomu, že za XY hodín dôjde kyslík, že za XY dni príde búrka… je FAKT OTRAVA. Asi v druhej polovici to naberie spád (viac sa skáče v čase – konečne!) a finále je prekvapivo funkčné a napínavé…
 
A môj názor na fenomén SW na Sardene:
S Hviezdnymi vojnami (podľa aktuálnych marketingových pravidiel uvádzaných všade vo svete ako STAR WARS :-) ) je to u mňa ako s Matrixom. Uznávam ich vplyv na žáner, kvitujem revolučnú technickú stránku, chápem povinnosť každého scifistu vidieť ich, ale inak idú tak trochu mimo mňa. Dvoch robotov (veď vy viete ktorých) vyslovene neznášam, dejové zvraty mi prídu komické (som tvoj otec... som tvoja sestra... aha, Hviezda smrti, poďme ju zničiť...). Ak som sa na niektorých častiach bavil, tak to boli práve tie, ktoré všetci „pravoverní“ zatracujú – Epizóda I a Epizóda VI. Celý svet SW mi vždy prišiel rozprávkový, preto mi vyhovovalo, keď si z neho robili srandu aj samotní tvorcovia (Ewokovia, Jar-Jar). Musím však priznať, že Star Wars má nedávno aj nadchli. Animované Clone Wars (film aj seriál) je presne to spojenie hravosti a nadhľadu, aký od fenoménu podobného razenia očakávam.
 
A prečo tento rok len 5 filmov? Nie je problém vybrať aj desať naj, ale tentoraz som zistil, že sa v mojom rebríčku veľmi rýchlo dostávam k priemerným až podpriemerným filmom (Chappie, Terminator Genisys, Rezistencia...), ktoré mali to šťastie, že nemali konkurenciu. Takže len 5, ktoré si to naozaj zaslúžia. 
 

5. Popoluška

Konečne veľkolepá rozprávka bez megalomanských fantasy prvkov (ZLOBA, SNEHULIENKA A LOVEC, KRÁSKA A ZVIERA). Film má dosť slabý príbeh (žiadne tri oriešky ani tri plesy sa nekonajú), napriek tomu od momentu, keď sa hlavní protagonisti stretnú, je film dostatočne zaujímavý. Výprava je samozrejme bombastická, až vyvoláva otázku, čo dá takýto mamonársky prístup ku komornému romantickému príbehu detskému divákovi, ale dospeláci určite ocenia tú vizuálno-hudobnú veľkoleposť (a odpustia mu hollywoodske klišé typu černoch vo funkcii kapitána kráľovského vojska). Film určený pre kiná, ktorý na DVD určite stratí zo svojej pôsobivosti. Branagh ukázal (na rozdiel od THORA), že dokáže aj so slabého scenára vytesať solídny filmový zážitok...
 
 

4. Avengers 2: Vek Ultrona

Milé prekvapenie. Komiks, kde sa objaví Ultron nemá najlepšiu povesť, takže možno aj preto ma zarazilo, že tento film má celkom dobrý príbeh. Nie je to len akčná mlátička, ako napovedali prvé recenzie (či ako bola +/- jednotka). Vzťahy medzi postavami dobre fungujú, čo je pre mňa základ (a na čom u mňa zlyháva napr. X-MEN 2). Akcia je natočená dravo a stále v nej vidno radosť z toho, že Whedon môže robiť veľkofilm (rovnaká energia ako keď sa Abrams dostal k natáčaniu tretej M:I). STRÁŽCOVIA GALAXIE priniesli nový vietor, ale druhí Avengeri ukazujú, že aj klasickí marvelácki hrdinovia sú stále životaschopní...
 

3. Ex Machina

Parádne komorné scifíčko. Postavy veľmi sympatické, scenár svižný. Vizuálne poňatie pekne oživuje klaustrofobické prostredie. Samotná zápletka UI vs. človek neponúka pre ostrieľaného fanúšika sci-fi nič prekvapivé, ale film je dostatočne emotívny a živočíšny, takže dokáže gradovať napätie...
 

2. Jurský svet

Teoreticky najlepšia časť tetralógie. Akurát tu nie je ten wow efekt ako na začiatku pri Spielbergovi. Bez nadmerného pátosu, bez (príliš) otravných detí, plno akcie a napätia, a famózna výprava. Geniálne pohrávanie sa s hrdinskosťou dinosaurov a slušný bodycount...
 

1. Mad Max: Zbesilá cesta

Je to nakladačka a v podstate si ani neviem predstaviť lepší postapokalypťák. Lenže pre mňa aj naďalej ostáva ROAD WARRIOR jedničkou v žánri. Super je, že z Maxa nerobia nejakého extra borca a s vedľajšími postavami je dobre narábané. Film nemoralizuje (až na záverečný citát) a postavy sa správajú uveriteľne aj v tých najšialenejších situáciách. Geniálne je, že ide o film viac menej bez krvi a brutalít, a napriek tomu pôsobí ako riadna rezničina... A Charlize je sakra uveriteľná aj v pästných súbojoch. Vizuálna pecka...
 
PS: Zo seriálov ma okúzlila Agentka Carterová, ale obľúbil som si aj Killjoys.
 
PPS: Už je síce po Vianociach, ale na vašom mieste by som sa vyhol Siedmim zhavranelým bratom (resp. krkavcom) – napriek všeobecne vrelému prijatiu je to (minimálne od polovice) des.
 

Diskusná téma: Najlepšie SF filmy roka 2015

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok