Stephen King: Pistolník

29.08.2012 11:26

Stephen King je jeden z najlepších spisovateľov. Napriek tomu som sa doteraz s jeho veľkou sériou Temná veža nestretol. Vlastne, čítal som (výbornú) poviedku Sestřičky z Elurie (v zbierke Všetko je možné), ktorá je súčasťou tohto univerza a aj preto som sa rozhodol siahnuť po Pištoľníkovi.

Prvá časť Kingovho magnum opus začal vznikať dávno. A na texte to cítiť. Všetko je akési strohejšie, odťažitejšie a menej živé. Príbeh je až neskutočne jednoduchý – pištoľník ide po mužovi v čiernom - preto ho autor ozvláštňuje množstvom bláznivých prirovnaní a občas až prehnanými opismi.

Celý román je rozdelený na menšie príbehy (väčšie kapitoly), v ktorých sa postupne dozvedáme o pištoľníkovej minulosti, ale motivácie postáv sú stále zahalené tajomstvom (hlavný hrdina sa chce skrátka dostať k Temnej veži a bodka). Vďaka vedľajším postavám zisťujeme, že to, že sa svet pohol znamená prelínanie rôznych časov, ale vedľajšie postavy sú stále len figúrky, ktoré majú dopredu napísaný osud, ktorý pôsobí trochu papierovo.

Kniha má zaujímavú chladnú atmosféru, osobitý magický nádych, ale občas plytvá slovami a má v sebe tak veľa náznakov a možných zápletiek, že nedokáže uzavrieť takmer nič (čo sám autor v doslove sám priznáva). Nemám rád série, resp. mám rád tie, ktorých jednotlivé príbehy fungujú aj samostatne. Pištoľník je samostatný príbeh, ale je príliš jednoduchý a má priveľmi veľa miesť, na ktoré bude King v budúcnosti naväzovať (resp. už nadväzuje). Myslím, že keby nešlo o Stephena Kinga, nemala by táto kniha pokračovania.

PS: Vzhľadom na triviálnosť základnej zápletky, pevne verím, že prípadnej filmovej verzie sa zhostí sakramentsky talentovaný režisér, aby vtisol príbehu pečať originality.

PPS: Ja som čítal verziu z roku 1999, King niektoré z novších vydaní mierne upravil, aby lepšie sedela k už vzniknutým pokračovaniam.

60%

Diskusná téma: Stephen King: Pistolník

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok