Jana Plauchová: Večnosť omylov

06.04.2014 18:36

Éra raketoplánov je už preč. Mladá slovenská autorka nám ukazuje, že zrušiť program Space Shuttle bola možnože chyba...

Hlavný hrdina Derek mal letieť do vesmíru. Ale napokon neletel. Aj preto prežil. Nepekný osud raketoplánu Discovery a jeho posádky mu však nedá spávať. Navyše, keď samotná NASA zjavne zahladzuje stopy vedúce k pravde. Udalosti v Kennedyho vesmírnom stredisku sledujú aj Rusi. A práve oni dajú Derekovi ponuku, aká sa neodmieta...

Autorku tohto románu som poznal zo siete skôr ako dievča, ktoré sa neustále háda, resp. na všetko má svoj názor. Ku takmer každej rade či kritike mala nejakú poznámku. Podvedome som prevracal oči, že zase ide o nejakú fanúšičku Christophera Paoliniho, ktorá je vďaka jeho úspechu presvedčená, že aj jej prvý román musí byť celosvetový bestseller. A sklamane musím konštatovať, že Jana Plauchová je presne ten typ autora, ktorý sa vymyká štatistikám a dáva pochybnú nádej mnohým mladistvým grafomanom. Napriek malým skúsenostiam, mladému veku a zložitej téme románu, je aktuálna kniha Jany Plauchovej výborná.

Pôvodne som chcel napísať, že Večnosť omylov je napínavý román v štýle Michaela Crichtona či Dana Browna. Lenže tak to nie je. Plauchovej román je podstatne menej skratkovitý a poctivejší... oldschoolovejší. Skôr v klasickom duchu kníh Arthura Haileyho (Letisko, Preťaženie) či Franka M. Robinsona a Thomasa N. Scortiu (Sklenené peklo). Autorka postupne buduje napätie a krok za krokom odkrýva pravdu. Navzdory mnohým technickým detailom sa dosť venuje aj pocitom i psychológii postáv - resp. dvom hlavným postavám, vedľajšie sú už popísané v strohom „modernom“ štýle.

Jana Plauchová zasypáva čitateľa faktami okolo vesmírnych letov a kozmických lodí. Robí to postupne a zrozumiteľne. Ak aj občas zapochybujete či je toto alebo ono naozaj možné, nedokážete tak odborne napísané fakty spochybniť. Okrem reálneho výcviku kozmonautov či súčasného zloženia rakiet sa dozvieme aj to, ako by mohol vyzerať prvý medziplanetárny let. A všetok pobyt vo vesmíre ma tú správnu objaviteľskú atmosféru ako v dielach Arthura C. Clarka.

Aj keď raketoplány už skončili, prišla kniha Večnosť omylov v správnu dobu. Nedávno sme tu mali oscarovú Gravitáciu, komerčné lety to kozmu sú už realitou, takže čitatelia majú ideálnu šancu zistiť podrobnosti takéhoto dobrodružstva.

Nepatrím k fanúšikom amerického prostredia pri slovenských autoroch, ale tu je NASA nevyhnutnou súčasťou príbehu. Navyše si myslím, že práve téma alternatívneho konca najúspešnejšieho raketoplánu dokáže pritiahnuť aj mainstreamového čitateľa. Okrem toho väčšina príbehu sa odohráva na ruských kozmodrómoch Pleseck (Rusko) a Bajkonur (Kazachstan) :-).

Aj napriek pár pokĺznutiam v tempe rozprávania, ide o jednu z najlepších slovenských SF kníh.

Hodnotenie: 80%

Jana Plauchová: Večnosť omylov

Vydavateľstvo: Artis Omnis
Obálka: Peter Dlhopolček
Počet strán: 424
Väzba: pevná
Rozmer: 120×200 mm
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2014

 

Napísané pre www.sarden.cz

Diskusná téma: Jana Plauchová: Večnosť omylov

Dátum: 09.04.2014

Vložil: Adhara

Titulok: Ďakujem

Ďakujem za peknú recenziu. Môžem sa opýtať, z ktorých serverov sa poznáme, resp. pod akou prezývkou vystupujete? Nejako si Vaše meno neviem zaradiť...

Mimochodom, Christophera Paoliniho neznášam. :-)

Dátum: 10.06.2014

Vložil: mato kochlica

Titulok: Re:Ďakujem

Par mesiacov som bol mimo...
Ja vas "poznam" z fandomu, mamtalentu ci scifi.sk. Nemyslel som to tak, ze ja konkretne som sa s vami hadal, len som uz pred vydanim tejto knihy zaregistroval par debat a identifikoval som vas :-)

Pridať nový príspevok