Juraj Červenák: Sekera z bronzu, rúno zo zlata

23.06.2014 15:45
S Červenákom som skončil. Skončil som s ním už pred pár rokmi. Po treťom Černokňažníkovi a poviedkach s Iľjom mi došlo, že lepšie to už nebude, navyše ma stále viac desil nárast počtu strán pri ďalších Ďurových knihách. Vlastne, dostal odo mňa ešte šancu s Bivojom, ale ukecaný českomoravský Sex v meste (či mimo mesta) ma utvrdil v názore, že lepšie to už vážne nebude.
 
K Červenákovi som sa vrátil len nedávno vďaka Mŕtvemu na Pekelnom vrchu. Bez okolkov poviem, že kvôli jeho striedmym dvestopäťdesiatim stranám. Nieže by išlo o prelom v detektívnom žánri, ale pobavilo. Aj preto som uvítal slovenské (dvestopäťdesiatstranové) vydanie Sekery z bronzu, rúna zo zlata.
 
Ak sa vám zdalo, že v Avengeroch alebo X-Menoch je priveľa postáv, tu očakávajte podstatne vyšší výskyt svalnatých gerojov na meter štvorcový. Jedná sa o turbo týmovku, kde jedna partia stretne druhú, spoločne vymlátia tretiu, aby zistili, že za tým všetkým je štvrtá, ktorú medzi časom napadla piata...
 
Každá postava má svoj vlastný záujem na nájdení pokladu (vždy ide o prachy) a tak je len na čitateľovi, koho postaví na svoj piedestál. Žiadny hrdina nemá priveľa priestoru, u mňa bol obľúbený vždy ten, na ktorého sa príbeh práve sústredil. Akurát zopár gréckych hrdlorezov bolo asi aj zbytočných, ale nakoľko išlo o ukázanie Argonautov z trochu iného uhla, je logické, že tam museli byť.
 
Kniha ma prinútila zalistovať v gréckej mytológii a práve vtedy, keď si osviežite pamäť, je aktuálne Červenákove dielo najlepšie. Pretože príbeh samotný ani osudy hrdinov sami o sebe román neutiahnu. Narúšanie všeobecne zažitých predstáv o bájnych Argonautoch je tým potrebným spojivom.
 
V podstate ide o Conanovku, kde však Conana nájdete hneď v niekoľkých postavách. Príbeh (čiže putovanie a súboje) odsýpa pekne rýchlo, žiadne zbytočné kecy ani opisy. Normálne som mal (v dobrom) občas pocit ako za starých čias, keď nášmu trhu vládli Miešanci. Proste postavy sa stretnú, dostanú sa do podzemia, bojujú s obludou, dostanú sa von, bojujú s nepriateľmi, stretnú ďalšie obludy, bojujú s nimi, narazia na čarodejnicu, bojujú s ňou...
 
Červenák ukázal viac dejotvorného umenia už aj vo svojich poviedkach, ale mne sekera sadla pekne do ruky. A i keď zlaté rúno bol len povinný a de facto nepodstatný artefakt, oddychovú slovansko-grécku báj som si vychutnal. 
 
Hodnotenie: 70%
 
Juraj Červenák: Sekera z bronzu, rúno zo zlata
Vydavateľ: Artis Omnis
 Rok vydania: 2014
 Redakcia: Andrea Harmanová, Michaela Koláriková
 Obálka a ilustrácie: Michal Ivan
 Počet strán: 256
 Rozmery: 120×200
 Prevedenie: pevná väzba
 
Napísané pre www.sarden.cz

Diskusná téma: Juraj Červenák: Sekera z bronzu, rúno zo zlata

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok