Najlepšie filmy roka 2011

03.01.2012 13:36

 

Tak nám opäť začal posledný rok nášho bytia. Nezaškodí obzrieť sa, čo najlepšie sme mohli vidieť v tom predposlednom... Prebehol som moje komentáre na CSFD.CZ a tu je výsledok...


Hra o trůny (Game of Thrones)

OK. Ale ak by som to mal pozerať s týždňovým odstupom, asi sa v tom stratím. Veľké množstvo postáv a mikrozápletiek vytvára síce epický rozmach, ale občas je problém udržať tempo. RÍM je len jeden. TUDOROVCI boli o trochu menej zaujímavý. SPARTAKUS bol divácky stráviteľnejší. Skvelé obsadenie, nech žijú takéto poctivé seriály...


Paul

E.T. konečne prišiel o výsadu najroztomilejšieho emzáka. Je to síce trochu jednoduché, ale má to tú správnu geekovskú atmosféru a humor. Nedosahuje kvalít JEDNOTKY PRÍLIŠ RÝCHLEHO NASADENIA, ale ak sa zameriate na detaily, môžte sa slušne baviť. Fanúšikovský film pre fanúšikov...


Piráti z Karibiku 4: V neznámych vodách (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

Vravte si čo chcete, ale pre mňa asi najlepší piráti. Jednotka sa mi ako tak páčila až pri druhom pozretí, dvojka je čisté šialenstvo (aj keď zábavné) a trojka je utopená vo vlastnej pompéznosti. Tu bolo všetko na svojom mieste a Sparrow vždy v pravú chvíľu sparodoval naivnosť a priamočiarosť scenára ("Nie je to trochu komplikované?"). Kedysi to boli winnetouvky, dnes sú to piráti... Príjemné oddychové fantasy dobroružstvo... Zamrzelo ma akurát to, že som mal pocit, že Zimmer prevzal kompletne hudbu z jednotky a bez akýchkoľvek úprav a doplnkov ju šľahol sem... Odporúčam pozerať aj po záverečných titulkoch...


Rýchlo a zbesilo 5 (Fast Five)

Justin Lin to dokázal. Okrem toho, že pospájaním postáv dokázal celej sérii zdvihnúť úroveň ("Veríte na duchov?"), dokázal vyvolať pocity, aké sme kedysi cítili pri naháňačkách v SKALE či BAD BOYS (alebo AKO ŠTVANÁ ZVER:-)). Deväťdesiate roky sa vrátili so všetkou parádou. Väčšinu času je to prostoduchý akčnák s nie vždy dokonalou logikou, ale potom príde finále a všetci majú pocit, že ide o totálnu pecku. Duel Diesel vs. Rock funguje skvelo. Myslím, že točiť ďalší The Brazilian Job nemá zmysel...


Správcovia osudu (The Adjustment Bureau)

Veľmi príjemné prekvapenie. Nie je to síce ďalší POČIATOK ani SMRTIHLAV, ale ako netradičný romantický film je to skvelé. Subžáner light sci-fi má svoju ikonu. Veľmi dobré herecké obsadenie, skvelá hudba, sviežo natočené (predovšetkým zo začiatku sa tvorcovia vyhli klišé vďaka nevtieravému humoru). Philip K. Dick bol doteraz spracovaný buď temne (BLADE RUNNER, MINORITY REPORT), šialene (TOTAL RECALL, TEMNÝ OBRAZ) alebo zle (VÝPLATA, NEXT). Aj preto je skvelé, že sa konečne podaril "normálny" film, ktorý temnú zápletku netlačí zbytočne do popredia...


Sucker Punch 

Priznávam, že film som docenil až po druhom pozretí. Úžasný mix fantasy, steam a kyberpunku s neskutočne našliapaným hudobným doprovodom. Je to tak trochu podobný klišé-originálny film ako bol TRON: DEDIČSTVO. Snyder je pre mňa génius, ktorý robí z popcornu úžasnú vizuálnu zábavu...


Útok na věžák (Attack the Block)

Úžasné hlášky ("Toto nie sú kurva pokémoni..."), skvelé postavy. SÚMRAK MŔTVYCH dostal solídneho bračeka v podobe tejto invázie. Dokonca aj akčné scény, resp. prírpavy na akciu sú skvelé a klišé hlášky ("Ja som to začal, ja to skončím.") sú v tomto prevedený znesiteľné, navyše to má na pozadí zaujímavú tému detských gangov... Dúfam, že z toho raz bude klasika...


Všemocný (Limitless)

Podobne svieže ako SPRÁVCOVIA OSUDU. Trochu jednoduché, ale dobre natočené a má to spád. Sympatickí herci, sem-tam dobrá pesnička. Podľa mňa trochu lepšie ako ZDROJOVÝ KÓD...


X-Men: Prvá trieda (X-Men: First Class)

Nie celkom chápem tie ovácie, ale nie je to zlý film. Je dobrý. Ale v podstate je tam dosť klišé, občas je to rušivo uponáhľané ("Nemôžem ho nájsť!" Prejdú dve sekundy. "Našli sme nový spôsob, ako ho nájsť."). Bavil som sa hlavne kvôli predošlému príšernému X-MEN ORIGINS: WOLVERINE, ale ak to porovnám s WATCHMEN, nemajú mutanti šancu. Michael Fassbender mi vadil už v CENTAURIONOVI a teraz mám ešte väčší strach, že napriek jeho nemastnosti-neslanosti z neho budú chcieť spraviť hviezdu. Hudba skvelo poháňa film dopredu, ale inak je to hudobná vykrádačka ako hrom. McAvoy napriek scenáristickej naivnosti slušný, Kevin Bacon a Ironside vždy potešia...


Zdrojový kód (Source Code)

70 % Komorné, až trochu nevýrazné scifíčko. Jednoduchý príbeh je však dobre podaný, má to emócie i napätie. Vyváženejšie a lepšie napísané ako DEJA VU... Celú dobu som však mal pocit, že ide o epizódu nejakého seriálu... kvalitného seriálu...


Zrodenie planéty opíc (Rise of the Planet of the Apes)

Nezdieľam všeobecné nadšenie z tohto filmu, ale je to fajn letný blokbaster. Nevidím tam nijaké extra posolstvá ani originalitu, podobne ako pri AVATAROVI... Zrodenie je trochu lepšie ako Burtonov remake, ale osobne mi tu trochu chýbali burtonovské masky. Grafika opíc je skvelá, emócie slušne fungujú, ale neprežíval som orgazmus. Režisér mal značne dosť nadšenia, aby zo scenáristickej báchorky spravil film, ktorý nenudí (najviac klišé momenty sú zosekané na minimum). Pevne verím, že prípadné pokračovanie bude mať viac originálnych prvkov...


Američan (The American)

Vpodstate iná, menej poetická a menej živá variácia na V BRUGÁCH (aj keď viem, ze Američan je remanke staršieho filmu). Napriek tomu to má svoju silu. Je to také jednoduché, také oldschoolové, také seriózne... Clooney opäť raz ukázal, že má rád filmy so zaujímavými ústrednými postavami...


Vzkriesenie Valhaly (Valhalla Rising)

Šupa. Krásna ukážka, ako sa dá príbeh rozprávať obrazom. Jasné, že niekoho to môže unudiť k smrti, ale ja som chrochtal blahom. VLKODAV stratil titul najväčšieho zjazveného sympaťáka. Vďaka podobnej atmosfére som dal CESTE BOJOVNÍKA a BEWULFOVI & GRENDELOVI štyri hviezdy, tu je však špina a hmla dotiahnutá do dokonalosti...


Hulk na neznámé planetěv (Planet Hulk)

Za všetky tie peniaze, za ktoré sa už pokúšali natočiť dobrý film o Hulkovi, by už dokázali Hulka aj vytvoriť... :-) Napriek tomu, že tento Hulk má dosť otrepanú tému gladiátorských zápasov, bavil som sa. Predovšetkým preto, že z počiatku primitívny príbeh dokázali slušne rozpracovať a celé je to v Conanovsko-Riddickovskom štýle. A keď prišlo pár fakt nekorektných scén s deťmi, moje skazené sarkastické druhé ja chrochtalo blahom. Lepšia space opera ako GREEN LANTERN: PRVÝ LET. Marveláci konečne urobili krok k tomu, aby dobehli Kal-La a netopiera od DC...


Černá smrt (Black Death)

Sakramentsky jednodchý príbeh. Ale vôbec to nevadí. Klasické putovanie družiny do dediny ovládanej zlom ubehne pekne rýchlo a mních, ktorý ich sprevádza tomu dodáva trochu originálneho vyznenia. Zaujímavo natočené, veľmi dobre budovaná atmosféra. Páčil sa mi VLKODAV aj SOLOMON KANE. Čierna smrť sa s prehľadom radí ku kvalitným fantasy filmom kračajúcim značne iným smerom ako PÁN PRSTEŇOV...


Vymedzený čas (In Time)

70% Veľa ľudí bude strieľať štyri hviezdy hlavne preto, že je to Niccol. Nie je to zlý Niccol, ale ku GATTACE sa nestihol (:-)) priblížiť. Je to lepší film ako ZDROJOVÝ KÓD. Rovnako dobrý film ako VŠEMOCNÝ. Horší film ako SPRÁVCOVIA OSUDU. Napriek tomu príjemné prekvapenie, aj keď miestami nedotiahnuté. Je to len jeden nápad, ktorý ako paralela k dnešnému "finančnému" svetu funguje skvelo, pre celovečerný film by však nezaškodilo trochu viac popracovať na danej téme... Timberlake nesklamal... Amanda Seyfried je prekvapivo sexy...

Melancholia

Trier sa už nesnaží šokovať (ANTIKRIST), už len vybrusuje svoj rukopis. Pomalé dávkovanie informácii a postupné ponáranie do motivácii postáv nemusí každý zvládať, ale ja mám rád existenciálne sci-fi, kde má človek priestor na premýšľanie. Navyše keď ide o vizuálne orgie... Nebude to film roku, ale ako ukážka artového prístupu k téme možného konca sveta, je to úžasné. FONTÁNA alebo SOLARIS majú ďalšieho parťáka... Film roku to napokon je, teda aspoň najlepší európsky film (s najlepšou kamerou a najlepšou výpravou) podľa Európskej filmovej akadémie... Nemám nič proti...

Diskusná téma: Najlepšie filmy roku 2011

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok