Jozef Karika: Na smrť

24.11.2012 20:27

Pod úspech Jozefa Kariku sa vždy značne podpísal dobrý výber témy. Či už mečiarizmus, ficizmus alebo radičizmus, skrátka mafia, zabíjanie, štátny prevrat... Aj preto, keď som zistil, že jeho najnovší román sa zaoberá "prevareným" nacizmom (navyše tým historickým, Hitlerovským), vôbec som to nechápal a nič ma neťahalo Na smrť čítať. Lenže...

Predposledná Karikova kniha (údajne bestseller) Nepriateľ štátu mi dodnes leží v žalúdku a podchvíľou ma spomienky na ňu strašia po nociach. Považoval som preto za férové zistiť, či sa autor poučil. Navyše mi aktuálnu knihu dali ako darček. Tak som sa na ňu vrhol. A to som teda čumel.

Napriek tomu, že Karika rozoberá historické udalosti pred a počas Druhej svetovej vojny, je román napísaný moderne a stručne. Nijako nevadí, že tam nie je twitter ani facebook. Kniha je totiž predovšetkým o hrdinoch, ktorí by mohli existovať v akejkoľvek dobe. Na rovinu však treba povedať, že kniha je z určitého hľadiska takmer totožná s V tieni mafie. Dvaja kamaráti, jedno dievča. Jeden je intelektuál, druhý je drsný bitkár, ona stačí, že je (ženský element je v tejto knihe vyslovene len okrajový). Po pár "detských" udalostiach v Ružomberku sa príbeh rozdelí na newyorkskú a mníchovskú. Jeden študuje, druhý sa pridáva k mafii...

Na smrť má teda dva lineárne príbehy o dvoch hrdinoch. Tie sú však dopĺňané množstvom vedľajších postáv a úderných retrospektív. A Karika sa púšťa rovno do tých najznámejších politikov či gangstrov (Louis "Lepke" Buchalter, Abe "Kid Twist" Reles, Reinhard Heydrich, Heinrich Himmler). A ono to funguje. Historický rámec i známe udalosti sú totiž podané pomocou "filmového" strihu a sledu kratších scén. Ani stopy po zdĺhavom opise detstva či minulosti ako v predošlých Karikových trileroch. Potrebné informácie sa vynárajú vedy, keď treba, vývoj postáv je skvelo zvládnutý prostredníctvom niekoľkých stručných náznakov. Na Smrť mi prišlo ako určitý remake V tieni mafie. Akurát že ide o lepšiu knihu, než bol „originál“.

Aj v tomto románe sa objavujú autorove obľúbené intermezza, vďaka ktorým vieme, kam sa dej má dostať, čo celkom dobre funguje na zvýšenie napätia. Osobne som toho názoru, že každý príbeh sa dá vyrozprávať na cca 200 stranách. Výnimku má len Stephen King. O to viac ma prekvapilo, keď ešte pri tristej strane som bol stále v napätí a podchvíľou som sa usmieval nad vlastnou zažratosťou. Je pravda, že autor uletí v asi v dvoch prípadoch, kde to na chvíľu vyzerá ako slovník mafiánskych výrazov či prednáška o vývoji v predvojnovom Nemecku. Lenže aj vtedy, keď už ozaj túžite, aby sa osudy hrdinov preťali, príde v oboch dejových líniách k napínavým naháňačkám a zápasom o život, že nechcete, aby to skončilo.

Na smrť je dvojdielny román, kde nás veľké vyvrcholenie čaká až v pokračovaní, ale dielčie vyústenia príbehov sú bravúrne napísané. Zamrzel ma len záver, ktorý je síce pre vývoj jednej z hlavných postáv potrebný, ale trochu zdĺhavý.

Karika ako nezainteresovaný historik je omnoho lepší ako zainteresovaný politológ (V tieni mafie, Nepriateľ štátu). Akonáhle sa osobne prestal angažovať, stala sa jeho najnovšia kniha možno aj najlepším slovenským trilerom.

Hodnotenie: 90%

 

PS: Všetkých Ružomberčanov už tradične poteší šikovné využitie prostredia liptovskej metropoly :-).

 

Ukážky z románu.

 


Jozef Karika: Na smrť
Ikar, 2012, pevná väzba, 376 strán

Diskusná téma: Jozef Karika: Na smrť

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok